Ayıptan kimler sorumludur?
Satıcı ayıptan sorumludur. TBK m. 219/2 “Satıcı, bu ayıpların varlığını bilmese bile, bunlardan sorumludur.” Hükümden, satıcının ayıptan sorumlu olduğu açıkça anlaşılmaktadır.
Ayıpta ağır kusur nedir?
Satıcının yeni olmayan bir mal teslim etmesi, alıcının satış sözleşmesi konusu malın yeni olduğu kastıyla hareket etmesi ve alıcının hiç kullanılmamış bir mal satın aldığı varsayımıyla sözleşmeyi imzalaması hallerinde ‘ağır ayıp’ ortaya çıkar.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
Tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Bu durumda tüketici, iade, ürünü ayıpsız bir ürünle değiştirme veya ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım talep etme gibi sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Ayıptan sorumluluk kaç yıldır?
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 231. maddesine göre; Satıcı, daha uzun bir süre için sorumluluk üstlenmedikçe, satılan maldaki ayıbdan doğan sorumluluğa ilişkin her türlü dava, satılan malın alıcıya devredildiği tarihten itibaren iki yıl geçmekle zamanaşımına uğrar; satılan maldaki ayıbın sonradan ortaya çıkması hâlinde dahi bu süre uzayabilir.
Aldığım araç ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Araçta bir kusur çok sonra fark edilirse, derhal satıcıyla irtibata geçilmelidir. -Satıcının hileyle gizlediği ve ağır ihmalden sorumlu olduğu bir kusur varsa, derhal şikayette bulunulmalıdır. -Satıcının herhangi bir şeyi kasten gizlediğine dair bir kanıt yoksa veya ağır ihmale dayanmayan bir durum varsa, satıcıya karşı itiraz edilemez.
Ayıp ihbarı zorunlu mu?
Malın ayıbı alıcıya teslim anında aşikar ise bu ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi zorunludur. Bu düzenleme Türk Ticaret Kanunu md.
Ayıplı kusurlu mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketici haklarını kullanmadan önce, satın aldığı ürünün ayıplı olduğunu 30 gün içinde satıcıya bildirmelidir. Bu eyleme hukuken “ayıp bildirimi” denir. Ayıp bildirimi resmi olmadığı için, ayıp bildirimi telefonla veya şahsen yapılabilir.
Malın ayıplı olduğu nasıl tespit edilir?
Satıcı, satılan malın belirli özelliklere sahip olup olmadığını alıcıya bildirmek zorundadır. Mallar; ambalajında, kullanma kılavuzunda, reklam ve duyurularında belirtilen özelliklere sahip değilse veya malın taşıması gereken özellikleri taşımıyorsa ayıplı sayılır.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Arızalı mal nedeniyle tazminat davası açmak için davacının ikametgahının bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurması gerekir. Bu gibi durumlarda tüketici mahkemesi yetkilidir. Başvuranın tüzel veya gerçek kişi olması, başvurunun esaslarını ve başvurulacak mahkemeyi değiştirmez.
Ayıplı mal için ihtarname şart mı?
198) T.B.K. 223/2. Maddeye göre bu ayıbın derhal bildirilmesi zorunludur. Yargıtay 11. Hukuk Dairesi ve 15. Hukuk Dairesi içtihatları, ayıbın bildirilmesinin resmî olmayıp tanıkla ispat edilebileceğini kabul etmiştir.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Tüketiciler, Harçlar Kanunu’nda öngörülen yasal ücretlerden muaf tutulmuş olmakla birlikte, masrafların avans olarak ödenmesi ve delillerin avans olarak ödenmesi gibi yasal masrafların yine de tüketici tarafından karşılanması gerekmektedir.
Ayıplı araç davası ne kadar sürer?
Ancak, dava açılmadan önce ön bulgular ve eksiklikler zamanında ve uygun bir şekilde tespit edilirse, dava 1 yıl içinde, ancak en fazla 1,5 yıl içinde sonuçlandırılabilir. Ancak mahkemelerin iş yükü de dikkate alınmalıdır.
Ayıplı mal şikayeti nereye yapılır?
“Alo 175 Tüketici Danışma Hattı”na ek olarak, aşağıdaki bağlantıda yer alan tüketicilerimizin sorunlarına çözüm önerileri sunan TÜKETİCİ BİLGİLENDİRME REHBERİ’ni okuyarak şikâyetiniz hakkında ön bilgi alabilirsiniz.
Araç satışından sonra arıza çıkarsa ne olur?
Araçta bu tür ayıplar alıcının kusurundan kaynaklanmışsa, alıcı satıcıdan sadece ayıptan kaynaklanan aracın değerindeki azalmayı talep edebilir. TBK m. 229’da düzenlenen iadenin sonuçları. Satın alma sözleşmesinden cayan alıcı, satılan malı, elde ettiği menfaatlerle birlikte satıcıya iade etmekle yükümlüdür.
Ayipli maldan kim sorumludur?
Bir ürünün, daha sonra piyasaya daha iyi bir ürün sunulmuş olması, onun ayıplı sayılması için yeterli değildir. MADDE 6 – Ayıplı bir ürün, bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına ya da bir malın zarar görmesine sebep olursa, imalatçı/üretici, kusuru olup olmadığına bakılmaksızın, ortaya çıkan zarardan sorumludur.
Ayıplı maldan kim sorumlu olur?
Ayıplı mal, tüketiciye teslim anında, taraflar arasında kararlaştırılan örnek veya modele uymaması veya objektif olarak sahip olması gereken özelliklere sahip olmaması nedeniyle sözleşmeye uygun olmayan maldır. Bu nedenle satıcı, sözleşme konusu malı satış sözleşmesine uygun olarak teslim etmekle yükümlüdür.
Malın ayıplı olduğuna kim karar verir?
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim gününde var sayılır. Malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir. Kusur olmasa bile satıcının sorumlu olduğu kabul edilir.
Satıcının ayıptan sorumluluğunda alıcının hakları nelerdir?
Bu haklar, 227. sırada yer alan Türk Borçlar Kanunu ile korunmaktadır. Buna göre, satıcının satılan maldaki bir ayıptan sorumlu olduğu hallerde, alıcı aşağıdaki seçimlik haklardan birine sahiptir: Satılan malı geri vermeye razı olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilir. Satılan malı elinde tutup, ayıp bakımından uygun olan satış bedeli üzerinden indirim isteyebilir.
Ayıplı mal aldığımızda ne yapmalıyız?
Tüketicinin satın aldığı malda kusur varsa, müşteri bunu teslimat tarihinden itibaren 30 gün içinde bildirmelidir. Malda gizli bir kusur olması durumunda, kullanım sürecinde ortaya çıkan kusur 2 yıl içinde bildirilebilir. Ancak, bildirimi mümkün olan en kısa sürede yapmak tüketicinin çıkarınadır.
Tavsiyeli Bağlantılar: Psikoloji Bölümü Mezunu Klinik Açabilir Mi